Veel mensen kennen het wel, u heeft even dat afstapje of kuil in de weg over het hoofd gezien, of u maakt tijdens het sporten een verkeerde beweging of land net verkeerd en hop: uw enkel zwikt om. U voelt gelijk, dit is niet goed. Hoe kunt u het beste omgaan met een verzwikte enkel en wanneer mag u in principe weer sporten?

Wat is een verstuikte enkel?

Bij een enkelverstuiking ook wel inversietrauma genoemd, klapt of zwikt de voet naar buiten. Meestal gebeurt dit tijdens het sporten, of als gevolg van een verstapping in een kuil, oneffen ondergrond of afstapje. Het is een van de meest voorkomende sportblessures. In de meeste gevallen gaat het om een verzwikking of verstuiking met bandletsel als gevolg, in sommige gevallen kan er zelfs een breukje optreden.
De enkel bestaat naast de boten die het gewricht vormen ook uit een gewrichtskapsel, pezen en meerdere enkelbanden die het gewricht verstevigen. Deze structuren bevinden zich zowel aan de binnen- als de buitenzijde van het gewricht. Bij een verzwikking van de enkel komt er ineens veel rek op de banden.  Hierdoor kunnen er scheurtjes ontstaan, of kunnen de banden zelfs helemaal scheuren. Bij een ernstige verzwikking kan het zijn dat er een breuk ontstaat in de enkel.
Bij een milde verzwikking zonder schade zal er sprake zijn van minimale zwelling en zal er geen bloeduitstorting ontstaan. Is er sprake van gescheurde of afgescheurde enkelbanden dan zullen er ook bloedvaatjes stuk gaan. Deze zorgen voor zwelling en een bloeduitstorting van de enkel.

Wat moet u bij een verstuikte enkel:

  • Probeer zo snel mogelijk de enkel te koelen voor ongeveer 15 tot 20 minuten met koud stromend water of ijs. Let op: doe het ijs nooit direct op de huid maar altijd met een doek eronder om bevriezingsverschijnselen te voorkomen. Herhaal het koelen de eerste 24 tot 48 uur regelmatig
  • Geef de enkel rust en probeer deze hoog te leggen totdat de pijn is afgezwakt.
  • Leg een drukverband of compressiebrace aan om de enkel te ondersteunen.
  • Wanneer na het koelen en 30 tot 60 minuten rust de voet en enkel niet belast kunnen worden, neem dan direct contact met de huisarts op. Mogelijk is er sprake van een breuk in de enkel.
  • Probeer de enkel na de verzwikking zo snel mogelijk weer gedoseerd te belasten. Dit betekent rustig de enkel bewegen en eventueel rustig een paar passen te lopen. Ga niet direct weer sporten.
  • Kunt u binnen twee weken na het trauma de enkel nog steeds niet normaal belasten (lees lopen), laat de enkel dan onderzoeken bij de podotherapeut, fysiotherapeut of huisarts.

Hervatten normale (sport) belasting

Na uiterlijk twee dagen begint het herstel van de enkel. Het is aan te raden om de eerste twee á 3 weken de belasting laag te houden en vooral nog niet te gaan sporten. Blijf de enkel wel bewegen op geleide van de pijn. Pijn negeren kan het herstel van de enkel zelfs vertragen. Na ongeveer 2 weken kunt u, als u de enkel met lopen weer goed kan belasten, de belasting rustig opbouwen. Kunt u tijdens de dagelijkse bezigheden weer normaal zonder klachten belasten, dan kunt u starten met balansoefeningen en als u het aandurft weer langzaam beginnen met sporten. Wanneer u weer start met sporten doe dit dan met bescherming van een brace of sporttape. De fase van weer normaal kunnen belasten en kunnen sporten zal zo’n 8 weken duren. U heeft tot ongeveer één jaar na het trauma een verhoogde kans op een nieuwe enkelverstuiking. Belangrijk is om in deze periode tijdens het sporten de enkel te blijven beschermen met een taping of brace en de enkel te versterken met enkelversterkende oefeningen.

Gaat u regelmatig door de enkel, blijft u klachten houden, of wilt u graag weten welke oefeningen u moet doen om de enkel weer ter versterken? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag weer op weg naar een normale (sport) belasting.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *